Tid for takknemlighet.

Et nytt år betyr en "ny start" med "blanke ark" for mange, der det er fokus på endring av vaner eller nå nye mål. Hvilke ønsker har du for 2019? Et av mine ønsker for dette året, er å få flere til å se hvor viktig takknemlighet er for at vi skal ha det bra i livene våre. Jeg er så glad for alle tilbakemeldingene jeg har fått om hvordan Takketid har hjulpet på ulike måter. Målet med boken er å skape et enkelt verktøy for å praktisere takknemlighet, der det positive tankesettet får gro og blomstre. Jeg har lest mye forskning rundt det å ta seg tid til å praktisere takknemlighet, som gir uendelig mange fordeler. Så enkelt - men likevel så vanskelig. Hvordan praktiserer man egentlig takknemlighet? Jeg ønsker å gi noen tips til hvordan du kan bruke en takknemlighetsdagbok - enten om du skriver i Takketid dagbok, eller om du lager din egen versjon. 

 

 

Vær mer spesifikk

Med dette mener jeg at du bør skrive mer detaljert om akkurat hva du er takknemlig for. Istedenfor å å skrive "I dag er jeg takknemlig for min familie" er det mye mer virkningsfullt å være mer detaljert rundt akkurat hva ved din familie du er takknemlig for. Hvis ikke er det lett å gjenta deg selv. "I dag er jeg takknemlig for den lange og gode samtalen jeg hadde med mamma", eller "I dag er jeg takknemlig for at mormor er på bedringens vei" Ser du forskjellen? Bli mer spesifikk er nøkkelen.

 

Kjenne på den gode følelsen

Og enda bedre er det om du etterhvert klarer å virkelig kjenne på den takknemlige følelsen som sprer seg i kroppen, som en varm og god følelse av glede. Det er "lett" å skrive hva du er takknemlig for, men å virkelig kjenne på den gode følelsen kan være vanskeligere. Smile innvendig. Føle på den varme fornemmelsen i magen. Det er den du må jobbe for å få til. På denne måten vil du etterhvert få en ny vane, der hodet retter seg mot de positive følelsene og det du er takknemlig for i livet. Om du legger merke til - og virkelig kjenner på de gode følelsene som dukker opp i løpet av dagen, vil dette etterhvert bli en del av deg og ditt sinn.

 

Bytt ut tunge tanker med takknemlighet

Dette er kanskje enklere sagt enn gjort tenker du. Men ved å flytte fokuset til noe positivt, så er vi mennesker faktisk i stand til å løfte oss ut av negative tankemønstre. For det som er så flott er at vi mennesker kan ta grep og forandre vår tilværelse til det bedre ved hjelp av vår egen vilje til å jobbe med vårt tankemønster. Hver gang det dukker opp en "negativ" tanke eller følelse (som bekymring, tristhet, tomhet, redsel, osv.), ta den først i mot med et åpent sinn istedenfor legge lokk på den. Studer følelsen med nysgjerrighet og åpenhet! Deretter leder du tankene mot noe du er takknemlig for.

 

Gjentakelse

Siste tips som er helt avgjørende for at du skal få den gode effekten er gjentagelse. Gjøre det å praktisere takknemlighet til en vane, slik at det blir en del av deg. Mitt tips er å starte hver morgen med å skrive ned 3 ting du er takknemlig for. Forskning viser at på morgenen er vi mye mer mottakelig for mental utvikling enn senere på dagen. Så ved å skrive med en gang du våkner,  programmerer du hjernen til å tenke på hva du har som er bra i livet - allerede før du ser på mobilen, sjekker mail eller planlegger jobbmøte. Utvikling og personlig vekst er ikke kun en dans på roser. Motstand kan stå i veien for den utviklingen du trenger, fordi du kanskje ikke orker å starte dagen med å skrive dagbok. Fordi du er for trøtt. Fordi du har dårlig tid. Eller fordi du har tusen andre ting å tenke på. Det enkleste er å lage unnskyldinger for seg selv. Men vet du hva? Du vil få så uendelig mye igjen for de gode vanene du klarer å skape, og takknemlighet bør være en av de :)

 

Ønsker deg en nydelig helg!

- Therese -


Kommenter

Kommentarer må godkjennes før publisering