I dag er jeg takknemlig for...

I Takketid dagbok har jeg skrevet om takknemlighet, forskning rundt dette temaet og tips til hvordan du kan få mer takknemlighet inn i hverdagen din:

En av de flotteste egenskapene ved oss mennesker, er at vi har evnen til å velge hva vil ønsker å fokusere på. Takknemlighet handler om en indre tilstand, en følelse av å verdsette den du er, og det du har. Ikke hele tiden være på søken etter noe mer eller bedre. For hvordan kan du bli takknemlig for noe mer, om du ikke er takknemlig for det du allerede har? En av forutsetningene for å oppleve takknemlighet er å se etter det gode, både i mennesker og situasjoner. Istedenfor å irritere deg over andre mennesker eller sette fokus på det som ikke fungerer i livet ditt, prøv å fokuser på alt det gode som allerede finnes i livet ditt. Noen ganger kan det være vanskelig, rett og slett fordi livet kan være vanskelig. Men hvis du tenker på summen av det du har opplevd i livet, av både motgang og medgang,  har det resultert i den du er i dag. Tenk på alt det du har lært. Fortsett med å se fremover med trygghet på alt du skal lære også i fremtiden. Omfavn deg selv, dine erfaringer og følelser med raushet, omtanke og aksept.

Forskning på takknemlighet: Robert Emmons gjennomførte studier om sammenhengen mellom takknemlighet og velvære. Resultatene av studien indikerte at daglig fokus på takknemlig gjør at vi bl.a.; blir mer tilfreds, får mer energi, bedre søvnkvalitet, sterkere immunforsvar og har større mulighet til å oppnå våre mål. Studien viste også at personer som fokuserer på takknemlighet takler hverdagsstress på en bedre måte. Han mener at takknemlighet tillater oss å leve i nåtiden, og øker de positive følelsene. Takknemlighet er en spontan følelse som dukker opp fra innsiden. Det er imidlertid ikke bare en følelsesmessig respons; det er også et valg vi gjør. Vi kan velge å være takknemlig, sette pris på verdien av noe. Eller vi kan velge å være det motsatte, å ta ting for gitt. 

Tips: Er det vanskelig å komme på nye ting hver dag, som du er takknemlig for? Forsøk å skrive ting du er takknemlig for, som du kanskje ikke allerede har i livet ditt. Om du ønsker komme i form og få bedre helse, kan du skrive; “Jeg er takknemlig for min gode helse og at jeg gjør gode valg, som gjør at kropp og sinn er i balanse”. Den indre dialogen vi har med oss selv har en stor påvirkning på hvordan vi føler oss, og på vårt handlingsmønster. Ved disse gjentagende tankene, vil du begynne å skape den forandringen fra innsiden. Du overbeviser kroppen og hodet om at disse setningene er sannheter for deg, de blir rett og slett din virkelighet om du sier dem mange nok ganger.

I Takketid dagbok kan du jobbe aktivt med å se hva som er bra i ditt liv, ved å skrive ned 3 ting du er takknemlig for, hver dag - eller så ofte du ønsker. Dagboken er et godt verktøy for å få flere takknemlige innslag inn i din hverdag.


Kommenter

Kommentarer må godkjennes før publisering