Det er en tid for alt.

Et utdrag fra Takketid dagbok:

Det er en tid for alt. Tid for å spise. Tid for å sove. Tid for alle dine daglige vaner og gjøremål. Men hva med takketid? Er det å vise, føle og reflektere over hva du er takknemlig for i livet en av dine daglige vaner og prioriteringer? Med Takketid dagbok kan du på en enkel og god måte implementere nye vaner inn i dagen din. Enkle spørsmål du kan bruke for å fokusere mer på det som allerede er bra i livet ditt, og refleksjoner som kan sette ting i perspektiv. 

Men ingenting vil endres, med mindre du legger litt arbeid i det. Gjentagelse er en nøkkel til suksess. Det bør gjentas så mange ganger at det blir en del av deg, uten at du tenker over det. Det blir en del av ditt underbevisste sinn. Jo oftere du gjentar ting, desto raskere vil du manifestere dem i livet ditt. Så kanskje det er på tide at du stopper opp ett lite øyeblikk, og reflekterer over hvordan du bruker tiden din? Finne verdiene i livet ditt, prioritere mer av det som virkelig betyr noe - skjult bak overfylte kalendere. Hvordan ønsker du å bruke tiden din?

Forskning på takknemlighetsdagbøker og vaner: Den amerikanske psykologen Robert A. Emmons er professor og forsker i psykologi ved University of California. Han har lenge forsket på takknemlighet og det å sette av noe tid hver dag, på å skrive ned det man er takknemlig for. For å virkelig få utnyttet de gode fordelene, mener Emmons at man bør bruke 5 til 10 minutter daglig på å skrive ned hva man er takknemlig for. Gjøre det til en daglig vane. Emmons mener at man trenger en takknemlighetsplan, der du aktivt jobber med å implementere takknemlighet inn i livet ditt. Men når på dagen dette fungerer for deg, er noe du selv må finne ut av.

Hvordan kan du bruke dagboken? Takketid dagbok er lagt opp slik at du kan bruke dagboken både morgen og kveld, eller kun på kvelden.  Noen har travlere morgener enn andre, og synes det er vanskelig å finne tid før dagen begynner. Gjelder dette for deg? Da vil jeg vil anbefale at du bruker dagboken på kvelden når du har lagt deg. Med Takketid dagbok kan du gå gjennom dagen i dag og forberede deg til neste. Ønsker du å skrive både morgen og kveld? Da vil jeg anbefale at du starter dagen med “I dag er jeg takknemlig for ...” og “Mine notater”. Under “Mine notater” kan du for eksempel stille spørsmålet “Hva gleder jeg meg til i dag?”. Da vil du allerede før dagen starter, stille deg selv spørsmål som setter i gang tanker og refleksjoner rundt livet ditt.

 

Tips: Hvordan kan du få denne nye vanen inn i livet ditt? Prøv å legg deg 5-10 minutter tidligere enn det du pleier, og stå opp 5-10 min tidligere om du også ønsker å skrive på morgenen. Ha dagboken (og en penn) lett tilgjengelig på nattbordet eller ved siden av sengen, slik at du enkelt vil kunne å skrive i den. På denne måten kan starte eller avslutte dagen med å skrive, reflektere og la deg inspirere av dagens sitat. Legg bort mobilen, og vent med å sjekke mail eller avtaler. Ta deg tid til å skrive.

Innholdet i Takketid dagbok: Lurer du på hvordan du kan svare på de ulike spørsmålene i dagboken? Eller er du usikker på viktigheten av de? De neste sidene er en beskrivelse av spørsmålene og innholdet, og kan brukes for å få en forståelse rundt hvordan du kan bruke Takketid dagbok. Beskrivelsen av innholdet kan brukes som en veiledning, men det er opp til deg hvordan du ønsker å svare, hvor mye tid og energi du ønsker å bruke - og hvor ofte du ønsker å skrive i dagboken. Bokens spørsmål er skrevet på basis av både egne erfaringer og forskning, men det er kun du som sitter med din egen fasit.


Kommenter

Kommentarer må godkjennes før publisering